SEKS JA SUHTED

Kuidas vabaneda painavast armukadedusest?

Eristada võib kahesugust armukadedust. Lihtsam variant esineb kõikides suhetes ning pigem seob partnereid. Järgnevalt on juttu aga keerukamast armukadedusest, mida tuleks kontrolli all hoida, et see suhteid ei hävitaks ja end hulluks ei ajaks.

Paarisuhtele võib halvasti mõjuda juba kergem armukadedus – seda eriti juhul, kui osapooled suhtuvad ükteise erinevatesse iseloomujoontesse ja temperamenti mõistmatult, kirjutas suhteprobleemidele ja viharavile keskenduv psühholoog Steven Stosny portaalis PsychologyToday.com.

Näiteks lahknevad arvatavasti introverdi ja ekstraverdi arvamused, milline on vastassugupoolega suhtlemisel sobiv käitumine. Mis võib ühele paista sõbraliku žestina, võib teise jaoks näida flirtimisena. Mis tähendab ühele siirast arvestamist: «Võiksid minu vastu austust üles näidata,» võib teisele tunduda kontrollimisena ning ängistavalt.

Siiani on tegemist siiski lihtsa armukadedusega ilma paranoiliste ja kinnismõtteliste nüanssideta. Introvertne parter ei süüdista teist truudusetuses ega liigses sõbralikkuses. Tegu on klassikalise temperamentide kokkupõrkega, mis ilmneb enamikus paarisuhetes: partneri hindamine enda vaadete järgi, kuigi kallim on teise temperamendiga, erinevate kogemustega ning emotsionaalse taustaga.

Tundub küll ahvatlev sedaviisi mõelda, kuid tegemist on nartsissismi ehk eneseimetluse vormiga – minu reaktsioon kindlas olukorras on standard kõikidele sündsatele inimestele, seega tuleb teistel kohanduda minu nägemusega sobilikust.

Erinevate temperamentidega isikute vaidluste lepitamine on teine teema, kuid vajab lühidalt öeldes võimet näha partneri vaatenurka lisaks enda omale. Binokulaarne nägemine on ehk kõige vajalikum oskus paarisuhetes, mille puudumine loob aluse nartsissismiks ja tekitab rohkem armukadedust.

Kuidas keerulisest armukadedusest võitu saada?

Ära usalda kinnismõtteid

Need moondavad suuresti reaalsust. Kui sa ei suuda lakata mõtlemast, et partner teistega flirdib, pead enda mõttekäiku kriitikaga suhtuma. Mida kauem rõhuvat ideed enda peas hoida, seda rohkem seda usud ning seda võimalikumaks saab, et varsti sa ei eksigi enam.

Tegele südamevaluga

Kompleksse armukadeduse põhiline osa on enesehinnangu langemine – tunned, et sind ei armastata ja sinust pole piisavat intiimpartnerit. See «südamevalu» lisab aga veelgi kinnisideid.

Kui enda südames ei tunne ma, et olen armastusväärne, kuidas saan uskuda inimest, kes väidab, et mind armastab? Eeldan ilmselt, et ta ei tunne «õiget» mind või soovib miskit muud (mu raha, maja, autot) või kedagi teist. Kuna minust ei saa talle küllalt olla, jälgin märke, et ta otsib armastust mujalt. Paljud uuringud näitavad, et mida iganes aju otsib, ta ka leiab.

Haaratuna valusast väärtusetuse tundest ning enne, kui see kinnismõtteid loob ja kättemaksuks õhutab, tasuks endalt küsida: «Mida saan teha, et tunda end armastatuna ja väärtuslikuna?

Nende sõnade pobisemine võimaldab mõista, et kallimaga nääklemine, tema halvustamine ja karistamine ei tee sind armastusväärsemaks ja küllaldaseks partneriks. Et end väärtuslikuna tunda, alusta, püüdes kogu hingest näha maailma läbi tema silmade ning tunda, kuidas on käia tema kingades. Võta arvesse, et ilmselt ei pea ka kaaslane end armastusväärseks ja piisavaks ning püüa mõelda, mida saaksid teha, et mõlemad end väärtuslikuna tunneksid.

Keskendu usalduse asemel kaastundele

Kui oled painatud komplekssest armukadedusest, puudub kindlus usaldamiseks. Keskendu siis pigem enda ja partneri mõistmisele. Viimasel on oluline koht sisemiste väärtuste hulgas, see on kaasatundmine südamevalule, mis pakub motivatsiooni tervenemiseks, paranemiseks, tänutundeks, enese sidumiseks või kaitsmiseks.

Pärast pikka kaastunde perioodi taastub lõpuks ka usaldus. See hävib aga üsna kiiresti, kui püüad usaldada ilma püsiva mõistmiseta.

Lase end juhtida lihtsa armukadeduse motivatsioonil

Ole kaastundlikum, toetavam, koostöövalmim ja armastavam. Hinda väärtusi, mida partner suhtesse toob. Mõtle, mida annab praegusel hetkel teha, et partnerlust tugevdada. Ajapikku leevendavad need püüdlused keerulist armukadedust. Kui viimasest on saanud harjumus ehk väärtusetusetunde tagajärg, võid vajada sisemistele väärtustele keskenduvat teraapiat.

Back to top button
Close