GURMEE / MAITSED

Mis on supertoidu kuulsusega tšiiaseemnete fenomen?

Tšiiaseemned näivad koguvat populaarsust nii laias maailmas kui ka meie tillukesel Eestimaal. Mis teeb need nii eriliseks ja miks neid nõnda armastatakse, selles aitab selgust luua toitumisterapeut Hiie Järva.

Tšiiaseemned on pisikesed mustad seemned, mis pärinevad õlisalveist (Salvia hispanica) ning nende ajalugu ulatub ligi 6000 aasta taha.

Nimelt need tibatillukesed seemned olid koos maisi, ubade ja amarandiga peamisteks põllukultuurideks Mehhiko aladel.

Aegu tagasi olid tšiiaseemned väga oluliseks toiduks maiadele ja asteekidele. Nad pressisid seemnetest õli, millest valmistasid veega segades jooki.

Maiad kasutasid tšiiaseemneid erinevate haiguste puhul nagu külmetuste ja kurguvalude puhul, samuti ka haavade ravimiseks ning erinevate kõhuprobleemide ravimisel. Iidses maiade keeles tähistab sõna „chia” jõudu.

Supertoidu kuulsuse on tšiiaseemned saavutanud tänapäeva maailmas alles hiljaaegu. Vaatamata oma miniatuursusele kujutavad nad endast ühte maailma toitainerikkamait toitu.

Erakordselt toitainerikkad

Neis on palju kiudaineid, valku ning kõiki asendamatuid aminohappeid. Üle 60% seemnetes sisalduvatest rasvadest on oomega-3 rasvhappeid ning neis on ka palju erinevaid mikrotoitaineid.

Kõigest 100 grammi seemneid annab rohkem kui päevase vajaduse jagu fosforit, vaske, mangaani, seleeni, magneesiumit ning B3-vitamiini.

Palju leidub neis ka kaltsiumit, rauda ning tsinki. Vitamiinidest võib veel välja tuua A-vitamiini ja B-grupi vitamiinide rohkuse.

Tšiiaseemned on rikkad ka antioksüdantide poolest, võitlevad vabade radikaalide tootmise vastu. Vabad radikaalid aga võivad kahjustada rakumolekule ning aidata kaasa erinevate haiguste tekkele.

Antioksüdante vajab meie keha aga igapäevaselt!

Veel leidub neis rohkelt veeslahustuvaid kiudaineid, mis aitavad soolte tegevusele kaasa ning ühtlasi aitavad alandada kolesteroolitaset.

Tšiiaseemned sobivad hästi ka kaalulangetajale, kuna aitavad hoida veresuhkrutaset tasakaalus, mis omakorda pärsib magusaisu teket.

Kuna seemned sisaldavad rohkelt erinevaid mineraalaineid, vitamiine ja ka kasulikke rasvu, võiksime lisada neid oma menüüsse lausa mitmel toidukorral päevas.

Muutuvad veega kokkupuutel geeljaks

Tšiiaseemnetel on unikaalne omadus muutuda veega kokkupuutes geeljaks. Tänu sellele saab neist valmistada edukalt pudingit, lisada moosidesse keetmise järgselt paksedamise eesmärgil või kasutada erinevates küpsetistes siduva massina muna asemel.

Samuti sobivad tšiiaseemened väga hästi ka hommikupudru sisse või smuutidesse. Et seemned on oomega-3 rasvhapete rikkad, ei soovitata neid kuumutada üle 160 kraadi.

Tšiiaseemneid pole soovitatav anda toorelt ilma leotamata alla aastastele lastele, kuna seemned võivad jääda kurku kinni ning vett peale juues võivad ohtlikult paisuda ja tekitada lämbumise ohtu.

Sama kehtib ka täiskasvanute kohta.

Liialdada ei tohiks millegiga, isegi kõike parema supertoiduga, kuna vastasel juhul võib kasu muutuda hoopiski kahjuks.

Mõned ohud, mida tasuks teada:

Liigne kiudainesisaldus toidus võib hoopiski halvasti mõjuda. takistades organismil mineraalainete omastamist.

Tasuks teada ka seda, milliste ravimitega koos ei soovitata tšiiaseemneid tarvitada. Näiteks võib liigne tšiiaseemnete tarvitamine diabeetikutel veresuhkrutaset liialt langetada.

Sellele vaatamata on enamikel juhtudel siiski leitud, et tšiiaseemnete söömine pigem tasakaalustab veresuhkrutaset, ja seda just tänu rohkele kiudaine sisaldusele.

On täheldtud ka tšiiaseemene efektiivsust vererõhu langetamisel, kuna neis on palju oomega-3 rasvhappeid. Kuid ka siin on oht liigtarbimisel: tšiiaseemned võivad vähendada vererõhuravimite aktiivsust, mis omakorda võib põhjustada liialt madalat vererõhku.

Nagu esineb allergiaid ka muude toitude osas, siis nii ka tšiiaseemnetega – on inimesi, kes võivad olla neile allergilised. Tšiiaseemene-allergiad on küll haruldased, kuid neid on tuvastatud.

Kokkuvõtteks võib öelda, et tšiiaseemned on erakordselt hea toiduaine ning seega supertoiduaine staatuse auga välja teeninud, sest need on rikkad erinevate mineraalainete, antioksüdantide, asendamatute aminohapete, oomega-3 rasvhapete ning mitmete vitamiinide poolest.

Seega võiksime kohe kindlasti lisada tšiiaseemned oma  menüüsse lülitada.

Allikas: Ehemaitse.ee

Back to top button
Close