GURMEE / MAITSEDMÄÄRAMATA

Taimetoidu 10 kasutegurit!

Taimetoit on rikkalik, maitsev ja toitev. Kuigi paljud jätavad oma söögilaualt loomse toidu välja just eetilistel põhjustel, siis nende kõrval on olulised ka taimetoitluse mõjud tervisele. Millised on siis need taimetoidu kasulikud mõjud? Restoran Bliss reastas 10 kõige olulisemat tegurit.

Teaduslikud uuringud kinnitavad, et tasakaalustatud ja tervislikul taimetoidul on inimorganismile positiivsemad mõjud kui segatoidul. Taimetoitluse kasulikkus seisneb madalas küllastunud rasvhapete, kolesterooli ja loomse proteiini sisalduses ning kõrges „aeglaste“ süsivesikute, kiudainete, magneesiumi, folaatide, vitamiinide C ja E ning fütokemikaalide sisalduses.

Teadlaste sõnul tõstab loomsete rasvade ja proteiinide tarbimine haigestumise riski vähkkasvajatesse, diabeeti, reumatoidartriiti, hüpertensiooni, südame- ja veresoonkonna haigustesse. Teadlased on seisukohal, et lihas (eriti punases) on hormoonisarnased ühendid, mis kinnituvad hormooniretseptoritele. Need omakorda ärgitavad kasvajate teket ja arenemist inimorganismis. Kõige ebatervislikum on küpsetamisel kergelt söestunud liha, mis suurendab kahjulike toksiinide hulka lihas ning soodustab maovähi teket.

Liha sisaldab suures koguses küllastunud rasvhappeid, mille tarbimine aitab kaasa muu hulgas teise tüübi diabeedi ja Alzheimeri tõve tekkele. Küllastunud rasvhapetes on sünteetilisi hormoone, mis rikuvad inimorganismi loomulikku hormoontasakaalu ja tekitavad hormoonhäireid. Küllastunud rasvhapped kurnavad südame-veresoonkonna tööd, panevad maksa tootma vajalikust rohkem kolesterooli, tõstavad vererõhku ja põhjustavad arteriaalseid kahjustusi.

Tasakaalustatud ja tervislik taimetoit ennetab ning vähendab kroonilistesse haigustesse haigestumise tõenäosust.

Taimed sisaldavad bioaktiivseid ühendeid, mis kontrollivad geneetilisi ja muid bioloogilisi faktoreid, mis mõjutavad krooniliste haiguste arengut inimorganismis. Kvaliteetsel taimetoidul on krooniliste haiguste tekkele pidurdav mõju.

taimetoidu
Taimetoit. Foto : Restoran Bliss


Taimetoidu 10 kasulikku tegurit

1. Tervisliku seisundi paranemine ja heaolutunne. Taimetoidus pole kolesterooli ega suurel hulgal küllastunud rasvhappeid nagu on seda lihas. Taimetoit sisaldab hulganisti mono- ja polüküllastumata rasvhappeid, näiteks oomega-3, mida pole inimorganism võimeline iseseisvalt tootma. Seetõttu peab neid saama toiduga. Toidurasvad on vajalikud, sest need kannavad toidu aroomaineid ja tekitavad täiskõhutunde. Taimetoidu söömine aitab kontrollida ja vähendada küllastatud rasvhapete tarbimist ning varustada keha hoopis tervislike taimsete rasvadega, mis toetavad südame-veresoonkonna tööd. Heade rasvade tarbimine parandab üleüldist tervist ja enesetunnet.

2. Annab energiat. Süsivesikud on organismi põhiliseks energiaallikaks. Kui organism ei saa toidust kätte piisavalt süsivesikuid, hakkab ta sünteesima glükoosi kehavalkudest (lihasmassist). Selle tagajärjel alaneb organismi kaitsevõime keskkonnateguritele. Loomsed süsivesikud on tihti liigselt töödeldud ja suhkrused. Süsivesikurikkad taimetoidud, näiteks teraviljad ja pähklid, varustavad keha tervislike ainete ja vajaliku energiaga.

3. Parandab seedimist. Ainult taimetoidus leidub organismile vajalikke kiudaineid, mis on toiduks seedetrakti mikroobidele, kes tagavad organismi kaitsevõime. Kiudained soodustavad muu hulgas loomulikku seedetegevust ja kolesterooli väljutamist organismist, aitavad vältida kõhukinnisust, ennetada käärsoolevähi teket ja säilitada normaalset kehakaalu. Kiudainerikkad toidud on näiteks mustad oad, kaer, rukis, läätsed, spargel- ja rooskapsas.

4. Tugevdab keha ja selle funktsioone. Magneesium aitab säilitada normaalset närvitalitust, südamelihaste tööd, vereringet ning hoida luid tugevana. Samuti on magneesium oluline komponent veresuhkru taseme ja vererõhu loomulikul reguleerimisel. Suurepärased magneesiumi allikad on seemned, pähklid, spinat, kaunviljad ja rohelised lehtköögiviljad.

5. Tasakaalustab organismi. Kaalium aitab reguleerida vee ja happe tasakaalu organismis. Lisaks toetab neerude võimet väljutada toksiine. Kaaliumit leidub rohelistes lehtköögiviljades, ubades, suvikõrvitsas, avokaados, banaanis, kartulis ja seentes.

6. Taastab rakke. Folaat on B9 vitamiin, mida esineb vaid taimsetes toitudes. Folaat aitab kaasa punaste vereliblede moodustamisele, DNA ja RNA sünteesile, rakkude taastootmisele ja maksa töö tõhustamisele. Samuti on folaate vaja närvisüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks. Nooruslikku välimust hoidvad ja organismile kasulikud folaadirikkad toidud on spinat, kikerherned, oad, läätsed, maasikad ja spargelkapsas.

7. Vähendab riski haigestuda kroonilistesse haigustesse. Puu- ja köögiviljades sisalduvad antioksüdandid võitlevad vabade radikaalidega, mis kahjustavad rakke, põhjustavad organismi põletikulisust ja teevad organismi vastuvõtlikuks vähktekitajate arenemisele. Rohkesti antioksüdante sisaldavad taimed on tavaliselt sügavpunased, oranžid, kollased ja sinakaslillad. Näiteks mustikad, kirsid, porgandid, mangod ja jõhvikad. Keha omastab kõige paremini looduslikke antioksüdante. Mitmekülgse ja värske taimetoidu tarbimine tagab piisava antioksüdantide taseme toidus.

8. Võimendab immuunsüsteemi. C-vitamiin on organismile vajalik immuunsüsteemi tugevdamiseks, haavade kiireks paranemiseks, igemete, naha ning hammaste tervise heaks, aju normaalseks funktsioneerimiseks ja stressi peletamiseks. Parimad C-vitamiini allikad on tsitruselised, astelpaju, paprika, maasikad, punased sõstrad, kapsas ja tomat.

9. Tervislik proteiin. Valkude peamine ülesanne on tagada organismi kasv ja areng. Lisaks osalevad valgud aktiivselt antikehade tootmises ja immuunsüsteemi tugevdamises. Valgud koosnevad asendamatutest ja asendatavatest aminohapetest. Paljud söövad punast liha selleks, et saada asendamatuid aminohappeid, kuid rasvasuse tõttu pole tegu tervisliku proteiiniallikaga. Seevastu tervislikud taimetoidulised alternatiivid asendamatute aminohapete saamiseks on soja, riis, rukis, pähklid ja seemned.

10. Kasulik organitele. Vitamiin E aeglustab rakkude vananemist, toetab südametööd, säilitab fertiilsust ja head silmanägemist. Samuti aitab E-vitamiin ennetada Alzheimeri tõve kujunemist. E-vitamiini saab näiteks avokaadost, paprikast, mandlitest ja õlidest.

Back to top button
Close